Så behandlar Härolden 32 dina personuppgifter

Från maj 2018 gäller nya regler om personuppgifter (GDPR) i Sverige och EU. Syftet med de nya reglerna är att stärka den enskilda personens skydd när personuppgifter behandlas. De nya reglerna innehåller bestämmelser om vilka uppgifter som får behandlas och när, individens rätt till information om sådan behandling och möjligheten att få felaktiga uppgifter rättade.

Vad är en personuppgift?
Vad är då en personuppgift? Det är alla sorters uppgifter som kan kopplas samman med en enskild person. Det spelar ingen roll om det är ett namn eller om det är någon annan uppgift, så länge uppgiften direkt eller indirekt kan kopplas samman med dig (t.ex. ett medlems- eller telefonnummer). De personuppgifter som Härolden 32 behandlar är sådana som behövs för att administrera ditt medlemskap i föreningen, utskick av information m.m. Härolden 32 behandlar aldrig dina personuppgifter om det inte är tillåtet. Vi behandlar inte heller personuppgifter i större omfattning än vad som krävs i respektive fall.

Dina personuppgifter behandlas i allt väsentligt av Härolden 32, men i vissa fall kan externa leverantörer behöv behandla uppgifterna. Om så blir aktuellt, säkerställer Härolden 32 att även leverantörens behandling är säker.